Неділя, 26 Травня, 2024

Перша авіація у Єлисаветграді

У 1900 році єлисаветградці навіть не могли подумати, що через кілька років пілоти будуть підкорювати небо. Перший аероклуб в місті з’явився у 1909 році. Відтоді авіація в місті почала розвиватися. Про те, як започаткували авіацію у Єлисаветграді, читайте далі в статті на сайті kropyvnytskyi-future.com.ua.

Роль аероклубу в розвитку авіації

Спочатку клуб був суто теоретичний. В ньому проводили лекції, показували людям малюнки літаків. Але вже 8 вересня 1910 року все змінилося. Єлисаветградці побачили в живу, як людина керує “залізною машиною” і легко підіймається в небо. Тоді міська дума запросила відомого пілота Павла Кузнєцова продемонструвати свою майстерність в небі перед містянами.

Павло був відомим викладачем Одеської школи авіаторів. Він завітав до нашого міста разом зі своєю дружиною Домнікією. Вона стала першою жінкою, яка піднялася в небо у Єлисаветграді.

Кузнєцов здійснив кілька показових польотів в нашому місті на «Бреліо-ХІ». Маршрут розпочався з Ярмаркової площі, до площі Дружби народів. Чоловік зробив кілька кіл у повітрі. В місцевій газеті «Голос Юга» писали про те, що подивитися на цю унікальну подію прийшло багато людей. Територію аеродрому повністю огородили. Для того, щоб містяни могли роздивитися зблизька літак, потрібно було платити. Таким чином з дітей брали по 15 копійок, з дорослих – 35.

До початку Першої світової війни подібні авіашоу проводили в місті щорічно і завжди вони проходили на Ярмарковій площі. Там на початку 1918 року розмістив свої 14 літаків відомий гарнізон, який зробив першу спробу створити в нашому місті цивільну авіацію. Пілоти хотіли займатися повітряними перевезеннями листів та приватних пасажирів. Цим планам завадила громадянська війна і літаки віддали на потреби військових.

Цивільна авіація

Проєкти створення цивільної авіації розпочали створювати у 1923 році. Тоді в газеті «Червоний шлях» написали статтю про створення аеродрому. Автором статті виявився військовий льотчик Єгоров. Чоловік висунув пропозицію облаштувати цивільний аеродром біля Новоолексіївки. На тому місці, де зараз розташований Критий ринок.

Міська дума підтримала проєкти розвитку цивільної авіації. Тому вже у 1924 році в Єлисаветграді був створений суботник, де приступили до будування аеродрому.  Роботами будівництва займалося близько тисячі з половиною містян.

За місяць вони змогли побудувати аеродром. І 24 травня 1924 року на аеродромі приземлився перший літак, який виконував регулярний рейс по маршруту «Харків-Одеса-Єлисаветград». На борту було 6 пасажирів.

Крім того, на маршрут вийшли і аероплани. Вони виконували рейси щотижня в цьому ж напрямку, що і літак. Щоб потрапити з нашого міста до Харкова люди платили 35 рублів, до Одеси – 25 рублів.

Відомий цивільний аеродром Олексіївка працював 30 років. Під час війни він був зруйнований. Після війни цивільна авіація в місті почала розвиватися. Знову на місці старого аеропорту побудували новий, він обслуговував 3 літаки, які перевозили пошту і людей.

У 1950 році почала збільшуватися кількість літаків. Тому була потреба в переведенні аеродрому з Критого ринку в район Балашівки. Територію Критого ринку віддали на створення іподрому.

Створення закладу для підготовки пілотів

В зв’язку з тим, що в місті збільшилась кількість літаків, відкрили Кіровоградське військове авіаційне училище льотчиків. Це був єдиний заклад, де готували пілотів цивільної авіації.

Заклад активно розвивався з нього випустили велику кількість обдарованих пілотів.  Варто зазначити, що у 1971 році на його базі створили музей авіації. Для його створення виділили спеціальну криту територію завезли експонати, які чітко показують історію розвитку авіації в нашому місті. 

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.