Понеділок, 8 Серпня, 2022

Які автомобілі вибирали єлисаветградці на початку ХХ століття

Коли саме по нашому місту проїхав перший автомобіль, хто був за кермом, поки що невідомо. Багато цікавої інформації можна дізнатися зі старих, місцевих газет. В одній з них згадують, що по місту автомобілі почали їздити з 1904 року.  Детальніше про “автомобілізацію” Кропивницького 100 років тому у нашому матеріалі на сайті kropyvnytskyi-future.

За кіньску силу платили один рубель 

Міське управління кожного року затверджувало податок для власників машин. Так, за 1908 рік власники платили рубель за кінську силу потужності двигуна. На жаль, не всі люди це робили в добровільному порядку. В номері газети «Голос Юга» за 1909 рік писали, що на той час не були внесені податки за автомобілі. Міська управа зверталась в поліцію з проханням примусити людей платити податки кожного року. 

Скільки було машин у місті у 1912 році, хто їх власники, та які були транспортні засоби можна дізнатися розглянувши справу про збір податку з користувачів транспорту. Цей документ збережений і знаходиться у архіві нашої області.  

На той час завіренням списків займався поліцейський Федір Лукін. В ньому є 14 прізвищ людей, які мали по кілька автомобілів. Та навіть головний поліцейський точно не знав, у кого, які були авто. Про це говорять листи, які міська управа відправляла автомобілістам для сплати податків за минулий рік. 

Листи для вибору номеру

Також управа просила автомобілістів обрати номери для своїх авто. Із відповіді на лист Роберта Ельворті дізнаємося, що в його розпорядженні був власний автомобіль від англійської фабрики «Воксхолл». Двигун в ньому мав потужність 20 кінських сил. Роберт просив собі 12 номер. 

Петро Собінов написав лист до управи в ньому пояснив, що автомобіль він купив не для того, щоб їздити на ньому по місту, а тільки для економії. Він також платив податки. Були люди, які стали власниками транспортного засобу у 1912 році. Андрій Середній придбав 22-сильний «Форд», а Єфрем Трофімов «Максвелл». 

В вересні 1912 року поліція отримала заяву від Івана Когана, що він продав своє авто з потужністю двигуна 19 кінських сил Всеволоду Ругалю з міста Бобринець, і поки що цей транспортний засіб перебуває у ремонті. 

Мала власне авто і земська управа – потужність двигуна авто була 24 кінські сили. У 1914 році управа купила ще два на чотири пасажира авто легкого типу марки «Гупмобіль». Заплатили за два авто 6500 рублів. 

У архітектора Леоніда Піщанського було своє авто від французької фабрики «Берліє» з двигуном 10 кінських сил. Міщанин Євген Енне просив дати йому свідоцтво на 14-ти циліндровий автомобіль-торпеду «Опель» з потужністю двигуна 14 кінських сил. 

Правила їзди на дорозі міста

У вересні 1910 року губернатор наказав усім земським і міським управам підготувати правила їзди. Наступного року управа розробила проект правил руху по місту. 

• Їзда по місту не повинна перевищувати 10-12 верст в годину. 

• За руль може сісти тільки досвідчена людина, яка має досвід їзди. 

• Обов’язково сплачувати податки. 

Приватні перевезення по місту

Були у Єлисаветграді приватні перевезення. Наприклад, утримувач Московського готелю Міхель Кричевський придбав собі транспортний засіб «Форд» з потужністю двигуна 22 кінські сили. Комісія подивилась автомобіль і дала документ на їзду по місті та перевезення пасажирів. Міхель возив цим авто своїх клієнтів від вокзалу до готелю. 

Аварії, які спричинила недосвідченість водіїв

Чим більше на дорозі було автомобілів, тим частіше вони потрапляли в ДТП. Першим, хто скоїв ДТП на власному авто в місті перебуваючи в стані алкогольного сп’яніння, був Петро Федоренко. Про це писало видання газети «Голос Юга». Тоді його справу слухали в суді, звинувачували чоловіка за різними статтями. 

Ввечері Петро керував авто, в якому були пасажири. Водій не включив передні ліхтарі, розвинув велику швидкість до 30 верст на годину та збив з ніг, переїхав дружину помічника справочника Євдоху Альбіцьку. 

Лікарі діагностували у жінки переломи рук, ніг. Альбіцька подала в суд і вимагала гроші за моральну шкоду в розмірі 4000 рублів. Під час суду Петро не визнав своєї провини. Пояснив, що вночі було зоряно і не було потреби включати ліхтарі. Свідки стверджували, що водій був п’яний. Окружний суд призначив підсудному місячний арешт та задовольнив позов. 

Latest Posts