Четвер, 18 Квітня, 2024

Коли на вулицях Кропивницького з’явилися перші тролейбуси?

Одним із найпопулярніших видів транспорту, якими користуються жителі великих міст, згідно з офіційною статистикою, є саме тролейбус. Для тих, хто не має власного автомобіля цей вид громадського транспорту виступає чудовою можливістю пересуватися містом з дитячим візком, персональним електротранспортом, наприклад, електросамокатом або гіробордом тощо. Сьогодні на сайті kropyvnytskyi-future ми приділимо увагу питанню появи на вулицях Кропивницького перших тролейбусів.

Історія попередника тролейбуса

Безперечним попередником тролейбусів є трамвай — громадський транспорт, який вперше з’явився в українському місті далекого 1897 року. Його особливість полягає в тому, що він був одним із найперших видів електротранспорту у всій імперії. Більше того, це перша трамвайна система, яка була збудована в повітовому, але не в губернському населеному пункті імперії. Обговорення з приводу створення в місті електричного трамваю розпочалися 1896 року, коли міська влада зайнялася будівництвом першої лінії, розрахованої на один шлях та вісім роз’їздів. Вузькоколійне обладнання було німецьким та відповідало найвищим запитам того часу.

Перша лінія розташовувалась від броварні через центральну вулицю й до залізничного вокзалу. Її відкриття відбулося 13 липня 1897 року. Через два роки було відкрито наступну лінію, яка вела до району Кущівки та мала протяжність понад 3,5 км. Вже 1901 року парк складався з 25 вагонів.

У неспокійні часи революції трамвайний рух було припинено, тому на двох лініях залишилося лише десять вагонів. Новою стадією розвитку трамвайного транспорту стала поява гілки, що вела до району Новомиколаївки. Відкриття останньої відбулося 1929 року, після чого довжина колій перевищила 16 км, а парк складався вже з 29 вагонів.

Під час маневрів українських військ в Другій світовій війні трамвайну станцію було підірвано, більшу частину трамвайного господарства знищено. В окупованому німцями Кіровограді вузькоколійне полотно використовувалося виключно для підвезення озброєння та продовольства, а під час відступу німці розібрали й вивезли з собою частину рейок.

Перший тролейбус

Після закінчення війни місцева влада зробила кілька спроб відновити трамвайне сполучення, але через катастрофічну нестачу коштів це було просто неможливо. Пізніше було прийнято рішення щодо розвитку тролейбусного сполучення, що призвело до появи у 1967 році першого тролейбуса у Кіровограді.

Початком тролейбусного руху у місті Кіровограді можна сміливо назвати 4 листопада 1967 року. Примітно, що в Україні перший трамвай з’явився 1935 року. У більшості міст рішення про введення в експлуатацію тролейбусів продиктовано екологічною ситуацією. Більше того, цей вид транспорту був місткішим, ніж будь-який інший, та й на відміну від трамвая, більш маневрений, оскільки не прив’язаний до залізничних колій.

Якими були тролейбуси?

Перші тролейбуси, які вийшли на шлях в Україні з 1947 року, були німецькі та постачала їх відома компанія MAN. Це були одноповерхові моделі, які попри їх місткість, все ж таки були не дуже економічним варіантом, оскільки споживали чимало електроенергії. У зв’язку з тим, що потрібно було досягти максимальної економії, з часом урядом було вирішено оновити весь пасажирський парк тролейбусів, для чого видано розпорядження Тушинському авіазаводу №82 розпочати серійне виробництво тролейбусів нового зразка з економнішим електроспоживанням. Саме моделі тролейбусів МТБ-82 наповнили парк Кіровоградського депо.

Головне достоїнство, яке мала модель МТБ-82 — міцний металевий кузов, розрахований на високі навантаження. Завдяки такій особливості, крім СРСР, ці тролейбуси згодом почали експлуатуватися в Болгарії та Угорщині. Випуском тролейбусів МТБ з 1951 року почав займатися Енгельський тролейбусний завод імені Урицького. У народі цю модель почали називати “синім тролейбусом”, він був однозначно пізнаваним у місті.

Не можна забувати й про те, що у 1960-х роках настав справжній розквіт тролейбусобудування в Україні. До цього призвело те, що одного заводу в усій імперії просто було недостатньо для задоволення всіх запитів українських міст. Внаслідок цього вже незабаром на українських виробничих потужностях почали виготовляти шість різних модифікацій тролейбусів. Найпоширенішою моделлю у Києві був тролейбус “Київ-4”, який також був у Кіровоградському парку тролейбусів. Останній тролейбус експлуатувався до 1970 року, після чого його замінила модель “Київ-5”.

У 1970-х роках, коли стало зрозуміло, що українські виробники не зможуть впоратися з такими обсягами виробництва, у багатьох містах України, у тому числі й Кіровограді, з’явилися румунські тролейбуси “Дак”.

З 1990 року тролейбуси почали випускати і в Україні, зокрема Дніпропетровську та Києві. Попри складне економічне становище, через три роки після здобуття незалежності, в країні з’явилася модель тролейбусів ЮМЗ-Т2, які почали активно використовуватися не тільки в українських містах, у тому числі й Кіровограді, а й за межами України. Сучасний тролейбусний парк Кропивницького складається з чотирьох моделей: ElectroLAZ-12, ЗіУ-682, ЗіУ-682Г-016 та ЮМЗ-Т2. Усі зазначені моделі відповідають вимогам сучасності та однаково користується високим попитом.

Маршрути тролейбусів

1990 року кропивницькі тролейбуси ходили по одинадцяти маршрутах, але на початку двохтисячних було закрито дев’ять із цих маршрутів:

  • номер 2 – з вулиці Волкової до Аеропорту;
  • номер 3 – від ДСК до ТЕЦ;
  • номер 5 – з залізничного вокзалу до проспекту Промисловий;
  • номер 6 – з залізничного вокзалу до Лісопаркової;
  • номер 7 – з залізничного вокзалу до проспекту Промисловий;
  • номер 8 – з вулиці Космонавта Попова до Аеропорту;
  • номер 9 – з вулиці Генерала Жадова до залізничного вокзалу;
  • номер 11 – від обласної лікарні до залізничного вокзалу.

Це пояснювалося тим, що суттєво було розширено парк автобусів та маршрутних таксі, тому, по суті, тролейбуси їздили напівпорожні. Рішення було прийнято однозначно і вже незабаром люди звикли до того, що маршрутів поменшало. У 2015 році було відновлено маршрут номер 1. Згодом кількість маршрутів збільшилась до десяти.

Перспективи розвитку тролейбусного парку

У зв’язку з тим, що тролейбус у Кропивницькому є найдешевшим видом транспорту, багато хто дуже скептично ставиться до перспективи його розвитку. Водночас керівництво постійно прагне вдосконалювати надавані послуги завдяки збільшенню кількості маршрутів та їх оптимізації під побажання користувачів громадським транспортом. Завдяки тому, що на маршрутах знаходяться сучасні тролейбуси, останнім часом відзначається підвищення вартості проїзду, що визначається відповідно до інших видів громадського транспорту, зокрема маршрутних таксі та автобусів.

Latest Posts

.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.