Понеділок, 29 Квітня, 2024

“У лісі, лісі темному…”, або де стоїть імператорський «Чорний міст»

А чи знали ви, що кожен міст має своє історичне значення в регіоні? В Кіровоградській області один з таких – “Чорний міст”, який проходить через річку Омельник, знаходиться в Онуфріївському районі.

На північній околиці села Млинка проходить дорога Кременчук-Дніпро (частина автомобільного шляху національного значення Бориспіль-Маріуполь), рухаючись нею, потрібно перетнути річку Омельник по сучасному мосту. Якщо ж прямувати у бік міста Дніпро, то з мосту праворуч, можна побачити «останки» історичної споруди – старого мосту. Існує кілька цікавих версій, будівництва та походження мосту. Більше на kropyvnytskyi-future.com.ua.

Історія мосту з різних джерел

За матеріалами досліджень місцевого краєзнавця Григорія Тимофієва можна сказати, що достеменно невідомо коли був збудований той старий, дерев’яний міст. З правого боку від нього на великому плоскогір’ї та з лівого аж до самого Дніпра, колись ріс дубовий ліс, називали його «Чорним». Мабуть, тому, що цей міст розташований серед лісу, його також називали «Чорним».

У другій половині 18 століття імператриця Катерина II, коли їхала з Києва до Дніпра зупинилася зі своєю свитою біля того мосту, щоб відпочити та насолодитися чудовою природою. Не сподобалося їй, що в такому унікальному куточку, на глибоководній річці стояв «ненадійний міст». Вона віддала наказ, щоб побудували на місці старого новий. Та зробили нову споруду такою, щоб служила на віки. Про наказ Катерини II почули селяни, які в той час знаходилися неподалік. Вони передали з вуст у вуста цю історію.

Територія була прилеглою до Верхньодніпровського повіту, з якого відразу виїхав інженер відповідного фаху. Йому доручили виконати цю важливу роботу. На допомогу з прилеглих сіл було зібрано багато людей. Фінансові проблеми навіть не обговорювалися, адже чиновники, боячись покарання імператриці, виділили великі гроші на здійснення суворого наказу.

Слова імператриці люди повинні були виконати непорушно. Тобто, змінити щось у розташуванні мосту неможливо. Робітники почали розбирати старий міст. Коли зняли верхній настил, виникла проблема: дубові опори, які простояли у воді десятки років, настільки укріпилися, що їх неможливо було спиляти. Інженер вирішив замурувати їх та облицювати гранітними блоками. Унікальна на той час споруда була завершена набагато раніше, ніж планувалося.

Неможливо навіть підрахувати, скільки транспорту проїхало цим мостом, скільки води протекло під ним у Дніпро.

На початку 70-х років 20 століття, коли будували нову автомагістраль, поруч з «імператорським» мостом звели новий, більш надійний міст. Старий занесли до облікової книги Міністерств збройних сил СРСР як об’єкт стратегічного призначення.

На жаль у 1990 році «Чорний міст» зруйнували, його варварськи розбили, розтягнули вандали, металеві конструкції вивезли в невідомому напрямку. Залишилися лише міцні, кам’яні опори, які нагадують, що міст колись був потужною спорудою.

Існує ще одна історія мосту. Її у своїй книзі «Таємниці дикого поля» описав Микола Явтушенко. Показання Явтушенко сходяться з краєзнавцем Тимофієвим. Тому можна точно стверджувати, що засновницею «Чорного мосту» була Катерина II.

Цікаві факти про «Чорний міст»

  1. За спостереженнями місцевих мешканців, ще 70-х роках річка Омельник була повноводна, а нині у ній води значно менше.
  2. Місцеві мешканці Млинка називають дорогу Кременчук-Дніпро – більшак, тобто велика дорога.
  3. Уродженець села, краєзнавець Григорій Тимофієв, зібрав багато інформації та відтворив на папері, як міг виглядати «Чорний міст».
  4. У Другу світову війну під час визволення села, на околицях біля мосту німці створили братську могилу. 

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.